داروی آزمایشی فینرنون ممکن است شروع AFib را در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و دیابت به تأخیر بیندازد

17 مه 2021- طبق اطلاعات ارائه شده در هفتادمین جلسه ی علمی سالانه کالج آمریکایی قلب و عروق، بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و دیابت نوع 2 که داروی آزمایشی فینرونون را مصرف کردند، در حدود 30٪ کمتر از کسانی که دارونما مصرف نمودند، دچار اختلال ریتم قلبی فیبریلاسیون دهلیزی(AFib)  شدند.

سال گذشته، محققان در کارآزماییFIDELIO-DKD ، مزایای قابل توجه فینرنون را که یک آنتاگونیست غیراستروئیدی انتخابی برای گیرنده ی مینرالکورتیکوئید است، شامل جلوگیری از کاهش مداوم عملکرد کلیه، نارسایی کلیوی و مرگ کلیوی، گزارش دادند. تجزیه و تحلیل جدید نشان می دهد که بیماران این مزایا را بدون توجه به سابقه ی خود از نظر ابتلا بهAFib ، به دست آورند. این موضوع نشان می دهد که مصرف فینرنون همچنین میزان بروز AFib را کاهش می دهد.

دکتر گراسیموس فیلیپاتوس، نویسنده اصلی این تحقیق از دانشگاه ملی و دانشگاه کاپودیستریان آتن، گفت: Finerenone، می تواند خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه و دیابت کاهش دهد و می تواند به عنوان یک استراتژی درمانی برای به تأخیر انداختن آن استفاده شود، همچنین این دارو می تواند از قلب و کلیه در برابر آسیبهای شدیدتر ناشی از بیماری مزمن کلیوی و دیابت در این بیماران با سابقه ی قبلی فیبریلاسیون دهلیزی یا بدون سابقه ی این بیماری محافظت کند.

بیماری مزمن کلیوی، دیابت وAFib ، مهمترین نگرانی های بهداشت عمومی در سراسر جهان هستند. بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و دیابت با افزایش خطر ابتلا به AFib مواجه هستند زیرا این شرایط می تواند باعث تغییر ساختار قلب و سیگنالینگ الکتریکی قلب شود و منجر به ریتم های سریع و نامنظم قلبی گردد. در طی مطالعات پیش بالینی گزارش شد که فینرنون ایجاد این تغییرات ساختاری را کُند می نماید.

در کارآزمایی FIDELIO-DKD، به طور تصادفی 5،674 بیمار مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و دیابت در گروه فینرنون یا دارونما قرار گرفتند و نتایج آنها برای 2.6سال بطور متوسط پیگیری گردید. نقطه پایانی اولیه ترکیبی از نارسایی کلیوی، مرگ کلیوی یا کاهش مداوم در میزان فیلتراسیون گلومرولی تخمینی (معیار عملکرد کلیه ها) 40درصد یا بیشتر نسبت به ابتدای تحقیق بود. نتیجه ی اصلی ثانویه شامل مرگ به دلیل از دست دادن عملکرد قلب، حمله قلبی غیرکشنده، سکته مغزی غیرکشنده یا بستری در بیمارستان برای نارسایی قلبی بود.

همانطور که قبلاً گزارش شد، فینرنون به میزان قابل توجهی خطر وقوع حوادث کلیوی را 18 درصد و خطر حوادث قلبی عروقی را 14 درصد در مقایسه با دارونما کاهش می دهد. در تجزیه و تحلیل جدید، محققان نتایج بیماران با و بدون سابقه AFib یا فلوتر دهلیزی (حدود 8٪ از شرکت کنندگان در شروع تحقیق به AFib یا atrial flutter  مبتلا بودند) و خطر ابتلای بیماران به AFib یا فلوتر دهلیزی در طول دوره مطالعه را ارزیابی کردند.

نتایج نشان داد که نقاط پایانی اولیه و ثانویه در بیمارانی که فینرنون را مصرف کردند- بدون توجه به وضعیت AFib در ابتدای مطالعه -، به طور قابل توجهی پایین تر است.

دکتر فیلیپاتوس گفت: محافظت از کلیه و قلب با فینرنون که قبلا گزارش شده بود، به همان اندازه در بیماران با و بدون سابقه ی قبلی فیبریلاسیون دهلیزی مشاهده گردید.علاوه بر این، ابتلای جدید بهAFib  یا فلوتر دهلیزی در 3.2 درصد از بیمارانی که فینرنون مصرف می کنند و 4.5 درصد از کسانی که دارونما مصرف کردند، گزارش شد، که تفاوت معنی داری به نفع فینرنون را نشان می دهد.

محققان گفتند که یافته های قبلی از مطالعات پیش بالینی نشان می دهد که فینرنون ممکن است به کاهش اسکار و جلوگیری از ضخیم شدن بافت قلب کمک کند، احتمالاً از طریق فعالیت آن در مهار گیرنده های مینرالکورتیکوئید، نوعی مولکول پروتئینی که در بسیاری از انواع سلول ها در قلب و کلیه به ویژه به میزان زیاد در بیماران مبتلا به AFib وجود دارد.

دکتر فیلیپاتوس گفت: پیشگیری یا به تأخیر انداختن شروع فیبریلاسیون دهلیزی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و دیابت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا داشتن فیبریلاسیون دهلیزی می تواند بیماری مزمن کلیوی را بدتر کند و دیابت می تواند علائم فیبریلاسیون دهلیزی را بدتر نماید. درمان در این بیماران همچنین می تواند چالش برانگیز باشد زیرا آنها مستعد ابتلا به لخته شدن خون [که می تواند منجر به سکته مغزی شود] و خونریزی هستند.Finerenone ، توانایی کاهش بار فیبریلاسیون دهلیزی در این بیماران را دارد.

دکتر فیلیپاتوس گفت: برای تأیید این یافته ها، مطالعات بزرگتر متمرکز بر افرادی که اخیرا به AFib مبتلا شده اند، لازم است، از آنجایی که ریتم قلبی شرکت کنندگان در کارآزمایی FIDELIO-DKD، فقط یک بار در سال بررسی شده است، این احتمال وجود دارد که محققان AFib بدون علامت یا مواردی که در آزمایشات مشخص نبود را از دست داده باشند. در حال حاضر یک آزمایش جداگانه در حال انجام است تا اثرات فینرنون را در بیماران با بیماری مزمن کلیوی کمتر شدید و دیابت بررسی کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-05-finerenone-onset-afib-patients-chronic.html